Auxili als nàufrags

En totes les poblacions que van ser afectades pel temporal, els veïns es van abocar a ajudar les embarcacions i els tripulants que aconseguien arribar a la costa. Calia donar auxilis als nàufrags, treure persones atrapades de les embarcacions llençades a la platja, recollir els cadàvers dels qui havien mort, reunir els fragments dispersos de barques i d’ormejos que la mar es podia tornar a endur… En la memòria de cada poble han quedat gravades algunes d’aquestes escenes.

A Cambrils, el rector de Sant Pere -la parròquia del barri de la Platja– va participar activament en els grups d’auxili als nàufrags, segons explicava uns dies després el Semanario Católico:

“La noticia de la catástrofe cundió con la velocidad del rayo y ya á las primeras horas de la madrugada empezóse á organizar los trabajos de salvamento, no faltando allí el cura-párroco de la Marina, don Rafael Martí, que acudió el primero al sitio de la catástrofe, acompañado del sereno del Barrio marítimo, á pesar de la obscuridad de la noche y de la lluvia, para prodigar palabras de consuelo y resignación á los pobres desgraciados á quienes tanto faltaban. Pero el tiempo aún muy recio y revuelto, impidió toda clase de auxilio, pudiéndose solamente ayudar al desembarque de tres parejas, casi destrozadas, pero cuyos tripulantes eran salvos. […]

El dia 2 de Febrero, ya calmado el tiempo, la mar en bonanza, la población en masa acudió al lugar del siniestro, efectuándose el salvamento de las barcas que habían embarrancado. Fueron éstas en número de seis; de dos ó tres, ni siquiera se hallaron vestigios. Confundiéronse allí todas las clases sociales: desde el reverendo cura-párroco y alcalde con el Ayuntamiento y demás autoridades militares y civiles hasta el sencillo labrador, sobresaliento el señor teniente de carabineros, don Francisco Barrado, y subalternos, los cuales prestaron toda suerte de servicios y auxilios á los supervivientes del temporal.”

Semanario Católico (Reus, 25/2/1911). Secció “La catástrofe de Cambrils”, p. 120-122

Si vols, hi pots deixar un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s