La Cala: fusta, solidaritat i demanda d’un port

Tenim descripció de part del desenvolupament del temporal a la costa de l’Ametlla de Mar gràcies a una carta que la Cambra de Comerç de Tortosa (que estenia la seva demarcació fins a territori calero) va adreçar a la Cambra de Comerç de Barcelona el 8 de febrer de 1911, en el marc de la recollida de dades que estava fent la institució barcelonina.

En aquesta carta, el president de la cambra tortosina Manuel Guasch parla de la barca Pelayo (que havia aparegut a l’Ampolla, segons un telegrama anterior) i tot seguit s’estén explicant com van actuar els mariners caleros per auxiliar les embarcacions que els arribaven, quin paisatge havia quedat després de la destrossa i quines conseqüències terribles, com en tants altres llocs, havia tingut la mancança d’infraestructures de refugi.

“En el punto llamado Torrent del Pi, cerca la Ametlla de Mar, como en las demás playas, hay muchísima madera de embarcaciones perdidas en otros puntos y que el temporal sin duda la trajo allí.

Son dignos de todo encomio los marineros de Ametlla, pues con su espíritu de humanidad rayando en el sacrificio, cobijaron en el refugio llamado el Estany, algunas embarcaciones, pero como dicho punto de refugio es pequeño y las embravecidas olas penetraban en él, chocaban las barcas unas con otras, originándose con ello el destrozo de dos barcas de pobres pescadores de aquel pueblo, que les ha sumido en la más completa ruina.

Si en el mentado pueblo hubiera habido un puerto o una escollera de refugio, como repetidamente se tiene solicitado de los poderes públicos, no tendríamos hoy que lamentar tantas desgracias, porque al refugiarse las embarcaciones en el Estany, como la entrada de éste es mala y no cabían en él más que las refugiadas, es claro que las demás que acudían en demanda de auxilio no tenían más remedio que zozobrar por ser de todo punto imposible su salvación.

Lo que interesa ahora es socorrer en lo posible a esa pobre gente de mar. Ya veremos las medidas que adoptan el Gobierno, las Diputaciones provinciales y la iniciativa particular.

Sin otra cosa se ofrece y queda de usted afectísimo servidor que besa su mano.

Manuel Guasch”

Si vols, hi pots deixar un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s